Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Klage og erstatning

Du har rett til å klage om du mener at du ikke har fått oppfylt rettighetene dine som pasient, eller at du ikke har mottatt de helse- og omsorgstjenestene du har krav på. Pårørende kan også ha klagerett.

Dersom du mener at pasientrettighetene dine ikke er oppfylt, oppfordrer vi deg til å ta det opp med den aktuelle avdelingen eller enheten så fort som mulig. ​Slik kan de vurdere om noe må gjøres annerledes. Formelle klager skal vere skriftlige. Det er trygt å sende klage med eDialog.​​

Husk å skrive inn hvilken avdeling eller enhet klagen gjelder.


Statsforvalteren

I de tilfellene der avdelingen har vurdert saken din på nytt og ikke endrer avgjørelse, skal avdelingen sende klagen videre til Statsforvalteren så fort som mulig.

Les mer om retten til å klage på helsenorge.no​

Kontaktinformasjon statsforvalteren

Statsforvaltaren i Vestland
Telefon: 57 64 30 00

E-post: sfvlpost@statsforvalteren.no

Besøksadresse: Statens hus, Kaigaten 9, 5015 Bergen
Postadresse: Statsforvaltaren i Vestland, Statens hus, Njøsavegen 2, 6863 Leikanger

Ukom

Ukom undersøker alvorlige hendelser og andre alvorlige forhold for å bedre sikkerheten til pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere i helse- og omsorgstjenesten.

Alle kan melde fra til Ukom. 

Les mer på Ukom.no


Pasient- og brukerombudet

Ombudet kan gi deg mer informasjon om pasientretter, hjelpe deg med å klage på helsetjenesten og søke om erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Det er gratis å få hjelp fra Pasient- og brukerombudet.

Pasient- og brukarombodet i Vestland

Telefon:55 21 80 90
E-post: vestland.bergen@pasientogbrukerombudet.no
Besøksadresse: Vaskerelven 39, 5014 Bergen
Postadresse: Postboks 212 Skøyen, 0213 Oslo


Norsk pasientskadeerstatning (NPE)

Har du blitt påført skade under behandlingen, kan du søke om erstatning.
 


Kontrollkommisjonen

Kontrollkommisjonen skal sikre den enkelte pasients rettssikkerhet i møte med psykisk helsevern. Kontrollkommisjonen skal føre kontroll med alle tvangsvedtak, og på eget initiativ kontrollere at de formelle kravene er oppfylt og at innleggelse er foretatt på riktig måte.
 
Kontrollkommisjonen​ skal behandle klager på vedtak om etablering og opprettholdelse eller opphør av tvunget psykisk helsevern, og skal prøve om alle vilkårene for tvunget vern er oppfylt. 
 


Sivilombudsmannen

Hvis du mener å ha vært utsatt for urett eller feil fra det offentlige, kan du klage til Sivilombudsmannen. Før du klager, må du ha brukt alle andre klagemuligheter. 

Les mer på sivilombudet.no

Sist oppdatert 13.10.2025