Klage og erstatning
Du har rett til å klage om du mener at du ikke har fått oppfylt rettighetene dine som pasient, eller at du ikke har mottatt de helse- og omsorgstjenestene du har krav på. Pårørende kan også ha klagerett.
Dersom du mener at pasientrettighetene dine ikke er oppfylt, oppfordrer vi deg til å ta det opp med den aktuelle avdelingen eller enheten så fort som mulig. Slik kan de vurdere om noe må gjøres annerledes. Formelle klager skal vere skriftlige. Det er trygt å sende klage med eDialog.
Husk å skrive inn hvilken avdeling eller enhet klagen gjelder.
Statsforvalteren
I de tilfellene der avdelingen har vurdert saken din på nytt og ikke endrer avgjørelse, skal avdelingen sende klagen videre til Statsforvalteren så fort som mulig.
Les mer om retten til å klage på helsenorge.no
Kontaktinformasjon statsforvalteren
Statsforvaltaren i Vestland
Telefon: 57 64 30 00
E-post: sfvlpost@statsforvalteren.no
Besøksadresse: Statens hus, Kaigaten 9, 5015 Bergen
Postadresse: Statsforvaltaren i Vestland, Statens hus, Njøsavegen 2, 6863 Leikanger
Ukom
Ukom undersøker alvorlige hendelser og andre alvorlige forhold for å bedre sikkerheten til pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere i helse- og omsorgstjenesten.
Alle kan melde fra til Ukom.
Pasient- og brukerombudet
Ombudet kan gi deg mer informasjon om pasientretter, hjelpe deg med å klage på helsetjenesten og søke om erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Det er gratis å få hjelp fra Pasient- og brukerombudet.
Pasient- og brukarombodet i Vestland
Telefon:55 21 80 90
E-post: vestland.bergen@pasientogbrukerombudet.no
Besøksadresse: Vaskerelven 39, 5014 Bergen
Postadresse: Postboks 212 Skøyen, 0213 Oslo
Norsk pasientskadeerstatning (NPE)
Kontrollkommisjonen
Sivilombudsmannen
Hvis du mener å ha vært utsatt for urett eller feil fra det offentlige, kan du klage til Sivilombudsmannen. Før du klager, må du ha brukt alle andre klagemuligheter.