Betanien sykehus har iverksatt et organisasjonsprosjekt som strategi for å utvikle fremtidsrettede pasientløp

Hvordan kan vi sikre at alle pasienter opplever å bli sett og møtt ut fra sine individuelle behov, samtidig som vi gir rask og effektiv tilgang til helsetjenester?

Publisert 23.04.2025
En gruppe personer i et rom
Ansatte som deltar på workshop

Sykehusene står i dag ovenfor økte utfordringer knyttet til endring i kunnskap, behandlingsmetoder og pasientforløp.

Organisasjonsprosjektet skal sikre effektiv ressursutnyttelse, høy kvalitet og en bedre pasientopplevelse og medarbeidertilfredshet.

De somatiske avdelingene var samlet til workshop, der de gikk løs på kanskje den viktigste delen av prosessen: Å forstå hvordan det faktisk oppleves å være pasient hos oss.

Målet:

Å skape pasientforløp som er trygge, sammenhengende og tilpasset hver enkelt – samtidig som vi styrker kvaliteten, reduserer ventetid og gjør hverdagen mer bærekraftig for våre ansatte.

Brukerhistorier og refleksjoner ble utgangspunkt for kartleggingen av dagens pasientreiser og pasientenes opplevelser av helsevesenet. Flaskehalser ble identifisert og diskutert.

Dette er et endringsarbeid som krever mot, nysgjerrighet og samarbeid – på tvers av fag, funksjon og nivå. Heldigvis har vi akkurat det i Betanien sykehus!