Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

FACT (fleksibel aktiv oppsøkende behandling)

FACT (Flexible Assertive Community Treatment) står for fleksibel aktivt oppsøkende behandling. Et FACT-team består av ansatte med ulik kompetanse fra både kommunen og sykehuset. Teamet hjelper deg som lever med alvorlige psykiske lidelser eller rusproblemer, som har store utfordringer i hverdagen og som ofte ikke får hjelp fra det ordinære hjelpeapparatet.

Om FACT

FACT skal gi helhetlige og integrerte tjenester og har derfor ansatte med variert kompetanse og erfaringsbakgrunn. Teamet består ofte av ansatte med sosial- og helsefaglig bakgrunn, psykiater og psykolog, samt en ansatt med erfaringskompetanse. FACT skal også gi støtte til arbeidsrettet aktivitet. Noen FACT-team tilbyr musikkterapi.

FACT skal gi kunnskapsbasert behandling og oppfølging, og er en såkalt recovery-orientert modell. Det betyr at de ansatte i FACT ønsker å bidra til å styrke din evne til å mestre livet så godt som mulig i nærmiljø og lokalsamfunn, med de rettigheter og plikter det medfører.

FACT-teamet skal behandle og følge deg opp i tråd med dine behov og ønsker, og i samarbeid med deg og dine pårørende. FACT-teamet jobber hovedsakelig oppsøkende. Det vil si at de møter deg utenfor sine kontorer gjennom hjemmebesøk eller andre steder dere blir enige om.

FACT-teamet vil koordinere de tjenestene du har behov for, enten de gis av teamet selv eller andre utenfor teamet.

Les mer om FACT-team (helsedirektoratet.no)

Henvisning og vurdering

For å få behandling i spesialisthelsetjenesten trenger du henvisning. Fastlegen er den som oftest henviser. I noen tilfeller kan annet helsepersonell henvise deg, for eksempel til bildeundersøkelser (MR, CT eller røntgen).

Når vi har mottatt henvisningen, vil du få svar på om du har rett til utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten. 

Les mer på helsenorge.no

 

FACT-teamene kan ha ulike rutiner for henvisning og vurdering av disse, men generelt gjelder:

Utredning

FACT-teamet utreder hva som er dine behov, mål og ønsker for behandling og oppfølging. Teamet skal sørge for god informasjon underveis i utredningen. Det kan være aktuelt å utrede ulike tema, som for eksempel:

  • psykisk helse
  • rusmiddelbruk
  • kognitiv fungering
  • fysisk helsetilstand
  • bruk av medisiner
  • traumatiske erfaringer
  • fungering og mestring
  • livssituasjon og levevaner
  • familieforhold og sosialt nettverk
  • bosituasjon
  • økonomi
  • skole/utdanning/arbeid og arbeidserfaring
  • kulturbakgrunn og religion

Teamet skal også hente inn informasjon fra pårørende og tidligere utredninger i samråd med den det gjelder.

Teamet skal utarbeide en behandlingsplan sammen med deg. Planen skal inneholde en kort gjennomgang av resultatene fra utredningen, og en beskrivelse av dine behov, målsettinger og tiltak.

Hvis du ønsker det, kan planen også diskuteres og justeres i samråd med pårørende.

Behandling

FACT skal gi et behandlingstilbud som er tilpasset dine ønsker og behov. Det er viktig for teamet å formidle håp og rette oppmerksomhet mot dine mestringsområder og ressurser. FACT-teamet kan gi oppfølging utenfor kontoret:

  • hjemme
  • på arbeidsplassen
  • på kafé
  • andre steder vi blir enige om

Teamet samarbeider med deg for å finne riktig oppfølging. I noen perioder kan det være behov for daglig oppfølging, mens i andre perioder kan det holde med oppfølging sjeldnere.

Oppfølging

FACT veksler mellom regelmessig oppfølging og intensiv oppfølging, ut fra livssituasjon. I stabile perioder får du regelmessig oppfølging fra en hovedkontakt. I ustabile perioder får du intensiv oppfølging fra hele teamet.

Kriseplan

Teamet skal utarbeide en kriseplan sammen med deg. En kriseplan skal inneholde informasjon om tidlige tegn på en krise, hvilke tiltak som skal bli iverksatt og hvem som kan bli kontaktet.

Behandlingsformer

Behandlingstilbudet er en kombinasjon av ulike behandlingsformer og er rettet mot flere områder:

  • symptomer på den psykiske lidelsen
  • rusmiddelproblemer
  • bolig
  • relasjoner til andre
  • økonomi
  • arbeid
  • andre aktiviteter

Dette kan være

  • samtaleterapi (for eksempel kognitiv terapi)
  • medikamentell behandling
  • rusbehandling (for eksempel IDDT)
  • eksponeringsterapi
  • musikkterapi
  • individuell jobbstøtte (IPS)
  • støtte i bolig
  • sosial ferdighetstrening

Oppfølging

FACT er et langvarig behandlingstilbud. Du kan få oppfølging fra teamet over lang tid. Intensiteten på oppfølgingen vil variere ut fra dine behov.

Kontakt

Vestlundveien 23B Psykosepoliklinikk/FACT-team

Kontakt Psykosepoliklinikk/FACT-team

Oppmøtested

Pasienter og pårørende henvender seg i resepsjonen i  2. etasje (hovedinngang).

Vestlundveien 23B

Vestlundveien 23B

5145 Fyllingsdalen

Praktisk informasjon

Det et flere busser for å komme til Betanien sykehus. Nummer 18 ​bringer deg nærmest sykehuset. Oversikten under viser hvilke busser du kan ta og busstoppet du skal gå av på.

  • Buss nummer 4 og 5 - gå av på busstoppet Sikthaugen
  • Buss nummer 15 - gå av på busstoppet Vestre Sikthaugen
  • Buss nummer 18 - gå av på busstoppet Storhammeren

På nettsidene til Skyss finner du en egen ruteplanlegger som hjelper deg å finne den beste ruten.

Parkeringsområder ved Betanien sykehus som er tilgjengelig for pasienter og besøkende:

 

Parkeringshus ved Vestlundveien 23. Hovedinngang og dagkirurgi.

Parkeringshus Vestlundveiene 23A. Laboratoriet og radiologiskavdeling 

Parkering ved Vestlundveien 19 Betanien Møte- og konferansesenter 

Registrer med EasyPark eller P-skive.
3 timer gratis parkering (kl. 08–16, mandag–fredag).Utover dette koster det 15 kr per 30 min eller 160 kr per døgn.






• 

 

​Betanien sykehus legger til rette for at du som pasient kan samtale om eksistensielle spørsmål uavhengig av tro og livssyn. Betanien sykehus har en fast ansatt diakon som kan ha samtaler og vi hjelper med å sette deg i kontakt med fagpersoner innen din tro- eller livssynsretning.

Pasienter og besøkende kan bruke gratis trådløst internett på sykehuset.

Tilgang til gjestenettet på sykehuset

  1. Koble deg til det trådløse gjestenettet (gjest.ihelse.net)
  2. En nettlesar skal åpne seg automatisk. (Om påloggingsvinduet ikke dukker opp, forsøk å opne nettlesaren manuelt).
  3. Les nøye gjennom vilkårene.
  4. Trykk "Godta" når du har lest og forstått vilkårene.

Trøbbel med påkopling til trådløst internett?

Sykehuset har dessverre dårleg nettverk noen steder stederr.  Du kan derfor ha problemer med å få logge deg på nettverket. Vi beklagar dette, og jobber med å utbedre dette.​ 

Har du ein nyere mobiltelefon, og har problem med å kople til det trådløse gjestenettet? 
Dette kan ha noe med nettverksinnstillingene på telefonen din å gjøre..